ریدکس پلاس دفع حشرات ارسال پیامک
افزایش ممبر تلگرام ممبر تلگرام

 

 

نسلِ جدیدِ زنان در راه است
گزارشی پیرامونِ ظهورِ گونه‌ای تازه از زن

 

 

سرانجام انتظارها به سر می‌رسند. تمامِ نگرانی‌ها فرومی‌نشینند. تلاش برای ساختِ نوعی زن که نمودِ تام و تمامِ شیء ناب باشد، سرانجام دارد به تحقق می‌پیوندد. در این دورانِ دردناک، این تاریخِ بیهوده، که همه‌ی ما را در خود محو خواهد کرد و ریشخندی عظیم برای آیندگان به یادگار خواهد نهاد، این مسرت‌بخش‌ترین خبر ممکن است. "آناستازیا اشپاگینا" (Anastasiya Shpagina) دختری اکراینی‌ست که می‌توان از او به عنوانِ نخستین نمونه‌ی تقریباً بی‌نقص از نسلِ "زن- عروسک" در تاریخ یاد نمود. گزارش‌ها حاکی از آن است که آناستازیا تحققِ عینیِ تیپِ یک انیمه‌ی (anime) ژاپنی در دنیای واقعی‌ست. او از طریقِ شیوه‌ی چهره‌پردازیِ خاصِ خود و احتمالاً چند عملِ جراحیِ کوچک به این جهشِ مهم دست یافته است. وزنش تنها 39 کیلوگرم و قدش یک متر و پنجاه و هشت سانتی‌متر است. پس تقریباً به راحتی قابلِ حمل بوده و مردی با وزنِ تقریبیِ هفتاد یا هشتاد کیلوگرم بدونِ دردسر می‌تواند در چمدانی مخصوص با خود حملش کند. زمانی اگر در جنگلی سرسبز و کمی مه‌آلود با چنین موجودی مواجه می‌شدید، ممکن نبود باور کنید که بیدارید. اما تا چندی دیگر دیدنِ او در هر کوی و برزن امری عادی خواهد بود و زمانی خواهد رسید که صنعتِ انیمه در ژاپن و کلاً هر کارخانه‌ی رؤیاسازیِ دیگر از رونق خواهند افتاد، چرا که رؤیایشان تا آن‌جا به تسخیرِ واقعیت درآمده که هر فردی تنها از پسِ یک خیال‌بافی ساده قادر خواهد بود دست‌کم یکی از آن‌ها برای خود داشته باشد.

البته هنوز نقص‌هایی در کار است. مثلاً چطور می‌توان تصور کرد موجودی که با پشتِ سر نهادنِ خیال و رؤیا پیروزیِ نهاییِ واقعیت را بر آن دو ممکن ساخته، از قلبی تپنده و امعا و احشایی مهوع در اعماق برخوردار باشد. به نظر می‌رسد این موضوع خودِ آناستازیا را نیز کمی عصبی کرده. هر چند این نگرانی را نمی‌توان چندان جدی تلقی نمود، اما او در جایی گفته بود "من شبیه عروسک نیستم، عروسک شبیه من است". ژان بودریار نیز زمانی گفته بود "در گذشته عروسک‌ها را شبیه انسان‌ها تولید می‌کردند و حال انسان‌ها را شبیه به عروسک‌ها می‌سازند". وانموده در وهله‌ی نخست به عنوانِ امری ارجح از دریچه‌ی مانیتور، صحنه‌ی تالارِ مد، و یا مثلاً باربیِ محصور در جعبه و پشتِ ویترین ساطع می‌شود و واقعیت بر مبنای آن موردِ تحریف و بازسازی قرار می‌گیرد. یعنی "امریکا از روی دیزنی‌لند ساخته می‌شود" و عروسکِ باربی الگوی زنِ آرمانی قرار می‌گیرد: موجودی بی‌مرگ، به غایت جذاب و از درون تهی که در پسِ پوستش هیچ نیست (او تماماً واژن است). اما این تازه آغازِ راه است. همان‌طور که به پیروی از بودریار می‌توان عروسکِ باربی را در وهله‌ی نخست به نظمِ اولِ وانموده متعلق دانست (چون بر پایه‌ی بازنماییِ صرف بنا شده)، آناستازیا را شاید بتوان ابژه‌ای متعلق به نظمِ دوم وانموده (یعنی آن‌جا که مرزِ مابینِ واقعیت و آن‌چه بازنمایی شده در هم می‌شود) دانست، اما در نقطه‌ی پایانِ آن. یعنی در آغازِ بدل شدن به نظمِ سوم و نزدیکی به امری هایپرئال که هیچ نسبتی با اصل واقعیت برقرار نمی‌سازد و قیاسش از کف رفته. همان‌جا که دیزنی‌لند را نیز به مرحله‌ی سوم سوق می‌دهد. دیزنی‌لند علاوه بر این‌که از طریقِ بازنمایی فراواقعی چنین قصری مرزها را مخدوش کرده و در نظم دوم جای می‌گیرد، چون ساخته شده تا با بیانِ این‌که خودش خیالی و باقیِ امریکا واقعی‌ست" این حقیقت را که آن‌چه واقعی‌ست نه امریکا، که خودِ دیزنی‌لند است پنهان سازد، به نظمِ سوم نیز می‌جهد1. پس می‌توان گفت آناستازیا نیز همان لکه‌ای‌ست که به ما یادآوری می‌کند "من یک کاراکترِ انیمیشنی ژاپنی هستم که در زندگیِ واقعی کنارِ شما ایستاده‌ام تا بدانید و آگاه باشید که من همان‌قدر واقعی هستم که شما".

ظهورِ آناستازیا به عنوانِ اولین نمونه‌ی قابلِ بحث، از هدفِ غاییِ شبیه‌سازی یعنی حرکت به سمتِ پایانِ میل خبر می‌دهد. انسان‌ها چنان با میلِ خود یکی خواهند شد که دیگر میلی در کار نخواهد بود. از آن پس تا چندی در جست‌وجوی نقصی کوچک برای میل ورزیدن تمامِ اجزاء را زیر و رو خواهند کرد و دستِ آخر ناگزیر خواهند شد در خیال‌پردازی جهتِ پیشگیری از نابودیِ میل ابژه را همچون موجودی برخوردارِ از نقص تلقی کنند. وگرنه میل در کجای این هیولای کوچک می‌تواند جا خوش کند؟ او که نه اصلی دارد، نه مقصدی، و در نتیجه نقصی. هیولایی که انتظار را به سر می‌رساند، و البته روانکاوی را.

 

 

دومان ملکی
بایگانی شده در: یادداشت

 

یک لحظه‌ی تاریخی: دو گونه از زن از دو نسل در کنار یکدیگر (آناستازیا در کنار مادرش).

پانوشت:

1.ایده‌های مربوط به بودریار بر اساس این منبع بازخوانی شده‌اند: ریچارد جی.لین، ژان بودریار، ترجمه‌ی مهرداد پارسا، انتشارات فرهنگ صبا.
*منبع خبر به عنوان نمونه:
http://shine.yahoo.com/beauty/real-life-anime-girl-anastasiya-shpagina-8217-bizarre-172400323.html
این هم محض تفریح:
https://www.facebook.com/AnastasiyaFans

بالا

 

 

 

©
انتشار مطالب بدون اجازه ممنوع و تنها نقل با ذکر مأخذ یا پیوند به صورت مستقیم مجاز می باشد
All rights reserved by Dooman Maleki
2010-17

Home

|

Notes

|
Poetry |
Essay | Books | Voice |

Contact

| Under mag

 

 

ورود مدیر